Sunday, August 23, 2015

Kenkadang

Buatapasajayangterbaik.
Bukansenang..tapicuba

Saturday, February 28, 2015

Tipu..

..Rupanya tipu diri sendiri lagi sakit..

..Allahu...

Friday, February 27, 2015

Segala kekuatan

Allah tahu apa yang terbaik..

Kita merancang tapi ingat Allah juga merancang dan perancangan Allah itu lebih baik...

Ya allah berikanlah kekuatan hati untik Nik Nur Atikah Binti Nik Abdullah..

Saturday, December 6, 2014

20 plus 5 equal to.......

Alhamdulillah...

Yes kah u are now 25

...keep calm and stay young....

Untuk pertama kalinya time kasih cik, time kasih ayah..

25 tahun bersabar dengan kerenah anakmu ini...

Time kasih mendidik, mengasuh,mengajar kah Daripada korre sehingga menjadi ore..

Dalam 25 tahun ni banyak benda sudah kah lalui...alam persekolahan..alam universiti dan alam pekerjaan (walaupun masih setahun jagung)..

Ramai kawan2 duk tnya.."nik alam perkahwinan bila lagi"

Dan jawapannya masih sama..."tunggu cuti sekolah deh...hehe..."

Dalam bab jodoh ni hanya Allah yang buleh jawab...kawan-kawan tolong doakan lah ye...

"nik family awak memilih sangat kot"

"allahu...x dok lah...che dga ayah biasa2 je...x caya tengok la menantu2 dia...org biasa2 saja...cuma rezeki diorang lepas kawin buleh jadi org besar-besar...insyallah che dga ayah buke gitu (memilih)...



Saturday, November 15, 2014

Riak &sum'ah

RIAK dan SUM'AH
*
"Sesungguhnya yang paling aku takut menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (HR Imam Ahmad)

"Mahukah kalian aku beritahu sesuatu yang lebih aku takutkan daripada Dajal? Kami katakan: Tentu. Baginda bersabda: Riak, syirik yang tersembunyi iaitu apabila seseorang mengerjakan solat lalu dia menyempurnakan solatnya apabila mengetahui seseorang memandangnya." (HR Ibnu Majah)

Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda yang maksudnya: “Sesiapa sum'ah (memperdengarkan amalnya), maka Allah akan memperdengarkan aibnya dan sesiapa beramal kerana riak (memperlihatkan amalnya) maka Allah akan membuka niatnya di hadapan manusia pada hari kiamat kelak.” (HR Bukhari dan Muslim) 

Riak ialah menampakan atau memperlihatkan ibadah dengan niat mendapat perhatian atau pujian manusia, kedudukan atau penghargaan atau keuntungan duniawi. 

Sum'ah ialah memperdengarkan atau menceritakan atau memberitahu ibadah dengan niat mendapat perhatian atau pujian manusia, kedudukan atau penghargaan atau keuntungan duniawi. Cara penyampaian boleh secara lisan atau tulisan.

Beza antara riak dan sum'ah ialah riak bersangkutan dengan deria mata atau penglihatan, sum'ah bersangkutan dengan deria telinga atau pendengaran.

Riak ialah menampakkan atau memperlihatkan. Sum'ah ialah memperdengarkan atau menceritakan atau memberitahu dengan cara bercakap atau menulis.

Berkata imam Qurtubi,: “Hakikat riyak ialah menginginkan dunia dalam ibadah dan asalnya ialah menginginkan kedudukan di hati manusia.”

Al Hafidz Ibn Hajar menjelaskan “Riyak ialah menampakkan ibadah dengan tujuan agar dilihat manusia, lalu mereka memuji pelaku amal tersebut.”

Dikatakan riak dan sum'ah adalah kerana  niat atau tujuan yang tidak ikhlas,  niat untuk mendapat perhatian atau pujian manusia, kedudukan atau penghargaan atau keuntungan duniawi. Oleh itu hanya ALLAH sahaja yang mengetahui orang yang riak dan sum'ah.

Ibadah orang yang riak atau sum'ah akan ditolak serta tiada nilai disisi Allah.

"Sesungguhnya Allah tidak akan menerima amal kecuali amal yang dilaksanakan dengan ikhlas dan dilakukan semata-mata untuk mengharap redha Allah. (HR Abu Daud dan An-Nasa'i)

Nabi sallallahu `alaihi wa sallam bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya setiap amalan bergantung pada niat dan setiap orang akan mendapat ganjaran sesuai dengan niatnya.” (HR Bukhari dan Muslim)

Abu Hurairah yang berkata, ”Saya mendengar Rasulullah shollallahu 'alaihi wasallam bersabda, “Sesungguhnya orang yang pertama kali diadili pada hari kiamat adalah orang yang mati syahid di jalan Allah. Dia didatangkan kemudian dinampakkan kepadanya nikmat-nikmat yang diberikan kepadanya maka dia pun mengakuinya. Allah bertanya, “Apa yang kamu lakukan dengannya?” Dia menjawab, “Aku berperang untuk-Mu sampai aku mati syahid.” Allah berfirman, “Engkau dusta, sebenarnya engkau berperang kerana ingin disebut sebagai orang yang berani. Dan itu sudah kau perolehi.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk mengheretnya tertelungkup di atas wajahnya lalu dilemparkan ke dalam neraka.

Kemudian seorang yang menuntut ilmu dan mengajarkannya dan juga membaca Al Quran. Dia didatangkan kemudian ditunjukkan kepadanya nikmat-nikmat yang sudah didapatinya dan dia pun mengakuinya. Allah bertanya, “Apakah yang sudah kau perbuat dengannya ?” Maka dia menjawab, “Aku menuntut ilmu, mengajarkannya dan membaca Al Quran kerena-Mu.” Allah berfirman, ”Engkau dusta, sebenarnya engkau menuntut ilmu supaya disebut sebagai orang alim. Engkau membaca Quran supaya disebut sebagai Qari’.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk mengheretnya tertelungkup di atas wajahnya lalu dilemparkan ke dalam neraka. Kemudian ada seseorang yang telah mendapatkan anugerah banyak harta. Dia didatangkan dan ditunjukkan kepadanya nikmat-nikmat yang diperolehnya. Maka dia pun mengakuinya. Allah bertanya, “Apakah yang sudah kamu perbuat dengannya?” Dia menjawab, “Aku telah sedekahkan harta di jalan-Mu dan untuk-Mu.” Allah berfirman, “Engkau dusta, sebenarnya engkau lakukan untuk digelar orang yang dermawan dan engkau sudah memperolehnya.” Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk mengheretnya tertelungkup di atas wajahnya lalu dilemparkan ke dalam neraka.” (HR Muslim)

#perkongsianDariSahabat

Monday, August 11, 2014

selamat pengantin baru kembar..


*********

Barakallahulakumawabarakah alaikumawajamaabainakumafiekhair.

 
Yeea akhirnye si kembar ni dah jadi milik orang....

Eh tiba2 cik tkah excited.. .hohoho...

Macam mana cik tkah x excited...
kawan yang kita berkawan selama 5tahun...
tiap2 hari pagi petang siang malam kitaorang bersama...( ye ke?..hahahaha)

bersama disitu tak lah berkepit 24 jam...
tak...
cuma ye lah nama pun lagi housemate dan classmate kan
 jadi nak tak nak memang kena menghadap diorang ni..
...hahha...

nina memang jodoh dia dengan Zairi kuat, dari sekolah menengah sampai la abis degree
nini plak perkenalan yang sangat singkat , kiranya cinta pandang pertama gtuuuu..hahha...
 
ok dah...tak nak ulas panjang-panjang,
 tapi apa yang boleh dikatakan jodoh itu rahsia Allah. ;p

pengantin lama memang over.. ;p

****ok switch bahasa****

Dari kecik kembar ni:-
sekoloh sekali....
sekelas sekali....
sekolej sekali...
se"u" sekali...
sebilik....
se"group" assgment....
serumah sewa...
se..se..dan se..... Ibarat kata sume sekali..

baloh pun dua tu....baik pun dua tu...gocos pun dua tu...depek pun dua tu...

Tengok2 kawin pun sekali...so sweet..hahhah....


housemate yang tak cukup corum...
dari kiri ema, nina, han, nik, nini, aina..

 
atie kuasa tiga,,
dari kiri atie green, atie kah, atie bunga, 
 geng gigih dari kuala krai, machang, pasir puteh 
tabik spring ko han....
 
 geng 89 (pun bolehhh)
 

P/s: Usah dipersoalkan kenapa dan kenapa....jodoh dan pertemuan Allah yang tentukan...perancangan Allah itu lebih hebat dari perancangan manusia......


#Doakepadasahabathoklainjugakagarmudahuntukkawin
#tidaksemesticepatwaktutapibiartepatwaktu
#ninazairi #pijinini #weding #reception...


Friday, June 13, 2014

Quote for today

Jumaat, 15 syaaban 1435h

Bila Allah kata itu masanya...maka itu lah masanya..tidak awal dan tidak lewat...

kita merancang, Allah juga merancang..dan perancangan Allah lebih hebat...